
Типова картина міграції північних сухопутних птахів, таких як ластівки (Hirundo) і хижі птахи, являє собою міграцію до тропічних регіонів. Багато качок, гусок (Anser) і лебедів (Cygnus) північної півкулі є перелітними птахами, проте вони мігрують лише настільки, наскільки необхідно уникнути замерзлих водойм своїх північних районів гніздування. Більшість видів мисливських птахів залишаються в північній півкулі, але в районах із м'якішим кліматом. Наприклад, короткодзьобий гуменник (Anser brachyrhynchus) мігрує з Ісландії до Британії та прилеглих районів. Шляхи міграції та райони зимування зазвичай вивчаються молодими птахами під час першої міграції разом із своїми батьками. Деякі інші качки, проте, такі як велика чирянка (Anas querquedula), повністю або частково переміщаються до тропіків.
Природні
бар'єри мають подібну роль і для морських птахів, але зворотну в порівнянні з
сухопутними: значні безводні райони, де неможливо прохарчуватися, є для них
непереборними бар'єрами. Відкрите море також може бути бар'єром для птаха, що
звик харчуватися у прибережних водах. Для запобігання перешкод птахи часто
змушені робити перельоти обхідними шляхами: наприклад, чорна казарка (Branta
bernicla) мігрує від півострова Таймир до Ваденського моря через узбережжя
Білого і Балтійського морів, замість прямого перельоту через Північний
Льодовитий океан та північну Скандинавію.
Подібна
ситуація спостерігається і в прибережних птахів. Багато видів, такі як
чорногрудий (Calidris alpina) і американський побережники (Calidris mauri),
здійснюють довгі міграції зі своїх арктичних районів гніздування до тепліших
районів тієї ж півкулі, інші, такі як довгопалий побережник (Calidris pusilla),
подорожують до тропіків. Прибережні птахи, як і великі водоплавні птахи,
характеризуються значною витривалістю в польоті. Це дозволяє їм у випадку
зимування в помірних районах здійснювати подальші короткі перельоти у випадку
несприятливої погоди.
Для
деяких з прибережних птахів можливості перельоту залежать від наявності певних
видів харчових ресурсів у ключових місцях зупинки уздовж шляху міграції. Це
дозволяє цим птахам отримати достатньо їжі для наступної ділянки подорожі.
Наприклад, важливими місцями зупинки багатьох видів птахів є затока Фанді і
Делаверська затока.
Найбільшу
відстань без зупинки серед всіх перелітних птахів здатні пролітати деякі
популяції малого грицика (Limosa lapponica), що перелітає більше 11 тис. км з
арктичної тундри Алеутських островів до новозеландських районів зимування без
зупинок. Перед початком перельоту жир становить 55% маси тіла, що необхідно для
забезпечення енергією такої довгої подорожі.
Карти міграції морських птахів подібні картам водоплавних і прибережних
птахів. Деякі птахи, такі як чорний чистик (Cepphus grylle) і деякі мартини
(Larinae), досить осілі, інші, такі як більшість крячків (Sterna) і гагарок
(Alcidae), гніздяться в помірних районах північної півкулі та перелітають різні
відстані для зимування. Полярний крячок (Sterna paradisaea) здійснює найдовші
міграції з усіх птахів, що дозволяє йому отримувати більше сонячного світла,
ніж будь-якому іншому птаху, через те, що він мігрує від арктичних районів
гніздування до антарктичних районів зимування. Один з полярних крачків,
окільцьований ще пташеням на островах Фарне біля східного узбережжя Великої
Британії, досяг Мельбурна (Австралія) вже через три місяця після вилуплення,
здійснівши мандрівку довжиною більш ніж у 22 тис. км. Кілька видів морських
птахів, зокрема океанник Вільсона (Oceanites oceanicus) і великий
буревісник(Puffinus gravis), гніздяться в південній півкулі та мігрують на
північ протягом південної зими. Ці морські птахи мають перевагу над більшістю
перелітних птахів оскільки здатні знаходити їжу протягом польоту над відкритим
океаном.
Більшість
морських птахів, особливо представників ряду буревісникоподібних
(Procellariiformes), перелітають на значні відстані, зокрема альбатроси
(Diomedeidae) південних океанів можуть перелітати всю планету поза сезоном
гніздування. Ці птахи широко поширені над всім океаном, хоча концентруються в
районах, де знаходять найбільшу кількість їжі. Багато з них наближаються до
рекордів довжини перельоту, так сірий буревісник (Puffinus griseus), що
гніздиться на Фолклендських островах, мігрує на відстань близько 14 тис. км від
районів гніздування до районів Північного Льодовитого океана біля Норвегії.
Деякі менські буревісники (Puffinus puffinus) здійснюють таку ж подорож у
зворотному напрямку. Оскільки ці птахи відносно довгоживучі, за життя вони
долають величезні відстані, за підрахунками один рекордний менський буревісник
пролетів 8 млн. км за 50 років життя.
Деякі
птахи з великими крилами залежать від термальних колон висхідного теплого
повітря, що дозволяють їм ширяти. Ці птахи включають багатьох хижих птахів,
таких як грифи, орли і канюки, та деяких інших, наприклад, лелеки (Ciconia). Ці
птахи мігрують протягом світлої частини доби. Перелітні представники цієї групи
зазвичай не здатні долати великі водойми через відсутність над водою термальних
колон та нездатність летіти безперервно протягом тривалого часу. Середземне
море, як й інші моря, є для них майже непереборним бар'єром, що змушує птахів
знаходити вузькі місця або обхідні маршрути. Велика кількість хижих птахів і
лелек перетинає моря в районі Гібралтарської протоки, протоки Ересунн та
протоки Босфор під час перельоту. Деякі численні види, такі як звичайний осоїд
(Pernis apivorus), перелітають через ці протоки в кількості сотень тисяч за
один сезон. Інші бар'єри, такі як гірські хребти, також викликають концентрацію
птахів у районі вузьких проходів, особливо великих денних птахів. Це дуже
помітно при перетинанні птахами Центральної Америки.
Багато
малих комахоїдних птахів, зокрема горобцеподібні (Passeriformes), колібрі
(Trochilidae) і мухоловки(Muscicapidae), також перелітають значні відстані,
переважно вночі. Вони приземляються вранці і часто роблять зупинку на кілька
днів перед продовженням перельоту. Ці птахи часто називаються транзитними
мешканцями в районах, де вони мешкають протягом короткого часу між початком та
закінченням перельоту.
Немає коментарів:
Дописати коментар